Chua: Pemimpin datang dan pergi

Pemimpin datang dan pergi namun perjuangan dan agenda parti MCA akan tetap diteruskan, kata presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Katanya keputusan Ketua Wanita Datin Paduka Chew Mei Fun untuk meletakkan semua jawatan dalam parti dan kerajaan tidak akan membawa kesan kepada MCA dalam usaha memperkukuhkan perpaduan dan kerjasama antara ahli-ahli parti.

Sambil mengucapkan terima kasih atas sumbangan Chew kepada parti, Dr Chua menegaskan dalam sebuah parti demokrasi, pemimpin boleh silih berganti tetapi agenda parti perlu diteruskan.

Dr Chua berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Pendidikan Teknikal yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran dan Ketua Pemuda MCA Datuk Dr Wee Ka Siong di Wisma MCA di Kuala Lumpur hari ini.

Dr Chua memenangi jawatan presiden selepas mengalahkan penyandang Datuk Seri Ong Tee Keat dan bekas presiden Tan Sri Ong Ka Ting pada pemilihan baru 28 Mac lalu.

Sebelum ini, Chew membuat kenyataan umum jika Dr Chua menang jawatan presiden pada pemilihan itu, beliau akan melepaskan semua jawatannya.

Bagaimanapun, presiden baru itu tidak ragu-ragu apabila berkata bahawa beberapa pemimpin yang mengutamakan diri daripada perjuangan parti tidak akan mencapai kecemerlangan.

"Pandangan peribadi tak perlu dijadikan isu. Mereka kata Wee mungkin bukan penyokong saya, tapi dalam soal menyelesaikan masalah, kita ada matlamat yang sama. Itu yang lebih penting, matlmat dan perjuangan parti perlu diteruskan.

"Tapi kalau ada pandangan yang berlainan dan tidak dapat bekerjasama, maka saya berpendapat pemimpin itu tidak akan mencapai kejayaan yang cemerlang," jelasnya.

Selain Chew, Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Gurun, Datuk Dr Leong Yong Kong, juga mengumumkan akan mengambil cuti setahun daripada urusan parti.

Apabila ditanya mengenai perkara itu, Dr Chua mengucapkan Dr Leong selamat maju jaya.

Beliau menolak ura-ura bahawa perkembangan terbaru itu sebagai tanda protes kepada kepimpinannya yang mungkin mencetuskan satu lagi episod perebutan kuasa dalaman parti.

"MCA ada satu juta ahli. Satu dua orang letak jawatan, saya yakin barisan kepimpinan yang dipilih tahu tanggungjawab mereka ialah untuk meneruskan perjuangan parti, satu padukan parti, stabilkan parti dan kukuhkan organisasi parti untuk pilihan raya umun akan datang.

"Kalau ada pemimpin yang tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh perwakilan, maka saya dan barisan kepimpinan baru tidak dapat buat apa-apa pun," katanya.

- Bernama


0 comments to "Chua: Pemimpin datang dan pergi"

Post a Comment

Nuffnang

Central Blog Fans

Central Blog on Facebook

Tweet Us!

Followers

Tracker


View My Stats

Wibiya

Web hosting for webmasters