Penjawat Awam Naik Gaji Antara Elemen MEB

Menaikkan gaji sejuta kakitangan awam di negara ini menjadi antaraelemen utama bagi menjayakan Model Ekonomi Baru (MEB) kata TimbalanMenteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein.

Beliau berkata langkah itu bagi memastikan hasrat MEB untuk menjadikanrakyat di negara ini daripada golongan berpendapatan sederhana kepadarakyat berpendapatan tinggi.

"Langkah ini pernah dilaksanakan di Singapura beberapa tahun dahuluyang bertujuan untuk meningkatkan produktiviti sektor awam sekaligusmenjamin pelaksanaan pembangunan yang cemerlang.

"Singapura telah menetapkan pendapatan gaji sektor awam yang tinggi danselesa sehingga mereka berjaya meningkatkan prestasi ekonomi melaluipeningkatan motivasi pekerja.

"Maka penjawat awam di negara tidak boleh diabaikan," katanya ketikaberucap merasmikan majlis penutupan mesyuarat agung tiga tahunanKesatuan Perkhidmatan Teknik Semenanjung Malaysia cawangan Kelantan disini hari ini.

Awang Adek berkata kerajaan akan mengambil langkah tertentu bagimemastikan gaji para pekerja dinaikkan selaras dengan matlamat ModelEkonomi Baru (MEB) untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju yangberpendapatan tinggi.

Beliau berkata, secara purata kini 80 peratus rakyat di negara inimemperoleh pendapatan RM21,000 setahun dan dengan pelaksanaan MEB itu,kerajaan berhasrat untuk meningkatkan pendapatan rakyatnya kepadaRM45,000 setahun.

- Bernama


0 comments to "Penjawat Awam Naik Gaji Antara Elemen MEB"

Post a Comment

Nuffnang

Central Blog Fans

Central Blog on Facebook

Tweet Us!

Followers

Tracker


View My Stats

Wibiya

Web hosting for webmasters