TPM dicabar letak jawatan jika tak jiwai 1M'sia

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta meletakkan jawatannya jika gagal “mengakui bahawa dia adalah pertama rakyat Malaysia dan keduanya baru seorang Melayu.”

Menurut pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, perkara itu selaras dengan tuntutan 1Malaysia yang dicanangkan oleh kerajaan.

Lim mempersoalkan ketulenan 1Malaysia di hati Muhyiddin di lobi parlimen pagi ini yang menyebabkan pertikaman lidah kedua-dua mereka sebelum ini.

Semasa sidang Dewan Rakyat semalam, Muhyiddin membidas Lim yang didakwanya tidak menyokong insiatif 1Malaysia.

Menurut Lim, dia bukannya mempersoalkan hak keistimewaan Melayu tetapi menolak perbezaan berdasarkan kaum rakyat Malaysia.Muhyiddin, dalam ucapan penggulungan kementeriannya berkata Lim cuba mengeruhkan hubungan beliau dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

MP Ipo
h Timur itu baru-baru mencabar Muhyiddin untuk berikrar jika beliau menyokong insiatif 1Malaysia yang dipelopori oleh Najib yang memperjuangkan perpaduan nasional, toleransi etnik dan kecekapan kerajaan.

Menurut Lim, beliau sangsi dengan komitmen yang ditunjukkan oleh Muhyiddin kerana beberapa kenyataan dan tindakannya dilihat bercanggah dengan slogan itu.

"Ipoh Timur telah mempersoalkan komitmen saya berhubung konsep 1Malaysia. Untuk mmakluman Ipoh Timur, 1Malaysia dibentuk oleh Perdana Menteri - idea yang bertujuan memperkukuhkan perpaduan antara kaum untuk dijadikan asas kekuatan negara ini,” kata Muhyiddin di Dewan Rakyat semalam.


Sumber Malaysiakini


0 comments to "TPM dicabar letak jawatan jika tak jiwai 1M'sia"

Post a Comment

Nuffnang

Central Blog Fans

Central Blog on Facebook

Tweet Us!

Followers

Blog Archive

Tracker


View My Stats

Wibiya

Web hosting for webmasters